¡La fiebre por el fotolibro se expande a Barcelona!

Fiebre Photobook, la conocida feria madrileña en torno al fotolibro, estará presente los días 3, 4 y 5 de mayo en el marco del festival Art Photo Bcn.

La fusión entre estos dos proyectos independientes es posible gracias a que ambos comparten un objetivo común, ser el punto de encuentro referente en torno a la fotografía más actual. En el caso de Art Photo Bcn a través de la obra impresa y en Fiebre Photobook a través del fotolibro.

Durante tres días se creará en el Arts Santa Mònica un punto de encuentro idóneo para los amantes del fotolibro, autores, editores, comisarios, galeristas y todo el público interesado.

Si queréis formar parte de la feria con vuestra editorial o autopublicación, podéis inscribiros antes del 4 de abril en la web de la feria.

“Kunitachi Reflections” de Shinohara Hiroyuki

La Casa Elizalde acull del 5 de març al 17 d’abril l’exposició “Kunitachi Reflections” de Shinohara Hiroyuki.

Afligit per una sèrie de difícils i greus situacions personals, Shinohara Hiroyuki s’ha aïllat durant més de 10 anys del seu entorn, retirant-se a un apartament modest dels suburbis de Tòquio: un refugi-presó des d’on ha compost en imatges una elegia de la seva supervivència emocional.

Delicades i commovedores, silencioses i profundes, les seves fotografies no són només una reflexió pacient, estètica i filosòfica sobre allò proper i quotidià, en el més pur estil contemplatiu japonès, sinó que les imatges de Hiroyuki són sobretot el testimoni poètic d’un estat vital: l’intent d’una ànima noble i sensible que no vol enfonsar-se en l’abandonament i la foscor, però a la vegada que conviu amb la pròpia incapacitat de complir amb les expectatives rígides de la societat nipona.

Data: Del 5 de març al 17 d’abril de 2019
Lloc: Centre Cultural La Casa Elizalde, C/ València 302, 08009 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

“Conseqüències” de Pep Novellón

La Casa Elizalde acull del 5 de març al 17 d’abril l’exposició “Conseqüències” de Pep Novellón.

El projecte parteix de la voluntat d’apropament del fill cap al pare per entendre la duresa i amargor que han estat presents al llarg de les seves vides a causa de l’experiència traumàtica de la Guerra Civil. Les fotografies mostren la reconstrucció del viatge que va fer el pare fugint de les bombes feixistes des d’un poble d’Aragó fins a França.

Data: Del 5 de març al 17 d’abril de 2019
Lloc: Centre Cultural La Casa Elizalde, C/ València 302, 08009 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

Exposició “About Abbott”

L’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya inaugura el proper dijous 21 de febrer a les 19h l’exposició col·lectiva “About Abbott”.

La mostra està composta per les fotografies realitzades per l’alumnat de l’IEFC, de la Goldsmiths, University of London, de la University of East Anglia i de la Kingston University; que va ser convocat a fer una interpretació, adaptació o deconstrucció de la fotografia de Berenice Abbott titulada “Vista aérea de Nueva York de noche”, realitzada el 20 de març de 1936.

De les 108 fotografies rebudes, l’IEFC ha fet una selecció de 41 imatges que formen l’exposició i que donen resposta a la següent pregunta: ¿Què pot oferir en l’actualitat la mirada d’una fotògrafa com Berenice Abbott? La resta d’imatges no exposades es projecten a través d’un monitor instal·lat a la sala.

L’exposició reuneix els treballs d’Adrià Romero Simón, Adrià Velasco Márquez, Alisa Sibirskaya, Ana García Rodríguez, Anna Munujos Borralleras, Astrid Zweynert, Barbara Tramontano, Carlos Baglietto, Chao Qi, David Aguinaga Andrés, Di Zhao, Diana Cruz, Federica Mungo, Francesc Pascual i Torrens, Glen Hodson, Jacqueline Ennis-Cole, Janett Rázuri, Jared Krauss, Javier De Benito, Jiayi Jiang, Joan Josep Baldelvira Llambrich, Juan Lozano Barrero, Júlia Bröll, Marc Roca, Marina Cardona, Marta Rodríguez Muntané, Melina Rivero, Mia Irmgard Klit, Mireia Carrasco Deulofeu, Pere Elias Villa, Qi Xu, Ramses Silva, Romina Ficca, Serafín González, Sol Polo Lorite, Tom Lisboa, Xiangyu Long, Xiaolin Hu, Yasmin Zadeh, Zhenwei Jiang, i Zhixia Yang.

Data: Del 21 de febrer al 31 de març de 2019
Lloc: Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya, C/ Comte Urgell 187, 08036 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

Exposició “Cualladó essencial”

La sala d’exposicions de La Pedrera acollirà del 8 de març al 30 de juny l’exposició “Cualladó essencial”.

Gabriel Cualladó és un dels noms indiscutibles del moviment de renovació de la fotografia espanyola en la segona meitat del segle xx. La seva obra destil·la una personalitat pròpia i destaca entre la dels seus companys de generació per impregnar d’humanisme la trista realitat de la postguerra i compondre un univers inundat de lirisme.

Autodidacte de formació, Cualladó sempre es va definir a si mateix com un fotògraf amateur, i de fet no es va guanyar mai la vida amb la fotografia, que va ser la seva gran passió. No triava temes transcendents, ni les persones a qui retratava van ser cèlebres. Les escenes captades per la seva càmera són senzilles, desproveïdes d’artifici. La seva atenció es va centrar sobre el que li resultava més proper: la família, els amics i els territoris freqüentats en el seu dia a dia, en què anava trobant la poesia. Malgrat que a simple vista pugui semblar un fotògraf poc preocupat per la tècnica, la foscor que confereix a les seves còpies és un signe de la seva empremta, que s’esforçava a aplicar al laboratori per crear atmosferes que convidessin a l’emoció.

Cualladó va ser el dinamitzador del col·lectiu de fotògrafs La Palangana, que des de Madrid va participar en les activitats organitzades per AFAL, i membre rellevant de l’Escola de Madrid. Des dels anys seixanta, va ser un actiu participant en col·loquis, debats i biennals internacionals, i no va abandonar mai la pràctica de la fotografia. Així mateix, va ser el primer fotògraf reconegut amb el Premi Nacional de Fotografia, atorgat pel Ministeri de Cultura, el 1994.

“Cualladó essencial” presenta la singularitat d’aquest autor a través d’una àmplia i acurada selecció de fotografies, amb la intenció d’actualitzar el coneixement de la seva obra.

Data: Del 8 de març al 30 de juny de 2019
Lloc: La Pedrera, C/ Provença 261-265, 08008 Barcelona (mapa)
Preu: Pagament

Documental “Stronger Than a Bullet”

Los próximos 19 y 21 de febrero se proyectará en la sala Zumzeig Cinema el documental “Stronger Than a Bullet”, dirigido por Maryam Ebrahimi.

Saeid Sadeghi, que fue fotógrafo de guerra durante el conflicto Irán-Irak (1980-1988), atraviesa paisajes llenos de testigos silenciosos en busca de personas que fotografió en ese periodo. Como firme partidario de la Revolución iraní en ese momento, estaba preparado para dar su propia vida a la vez que fotografiaba a sus compatriotas cantando de camino hacia el frente. Hasta el final de la guerra Sadeghi no fue consciente de la instrumentalización de sus fotos y ahora, años después, pesadillas, donde compañeros moribundos le piden ayuda, le atormentan cada noche. Con un discurso lleno remordimiento, principalmente en voz en off, el fotógrafo contempla su responsabilidad compartida por la muerte de innumerables soldados, muchos de los cuales eran muy jóvenes. Sus fotos cargadas de heroísmo, que ilustran su testimonio en la película, fueron y siguen siendo una herramienta importante de la propaganda gubernamental. Intercalado con imágenes de archivo, este retrato de elegante composición es también un ensayo sobre ideología, propaganda y el poder de la imagen.

Fecha: Martes 19 de febrero de 2019 a las 19h / Jueves 21 de febrero de 2019 a las 21:30h
Lugar: Zumzeig Cinema, C/ Béjar 53, 08014 Barcelona (mapa)
Precio: Pago

Exposició “Setze barris, mil ciutats”

L’antic edifici del Borsí acull del 16 de febrer al 31 de març l’exposició col·lectiva “Setze barris, mil ciutats: Fotografies per a altres relats de Barcelona”.

Les portes de l’edifici històric del Borsí, al Gòtic, s’obren durant unes setmanes per presentar aquesta exposició fotogràfica impulsada pel Pla de barris en col·laboració amb l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona.

La mostra recull mirades de diferents fotògrafs dels setze barris de Barcelona on el Pla de barris desplega diferents actuacions en educació, drets socials, equipaments i espais públics i activitat econòmica. La mostra respon a la necessitat de trencar la imatge perifèrica dels barris més vulnerables i desconeguts de la ciutat.

Mitjançant les imatges, els deu fotògrafs proposen als visitants diferents reflexions a partir de les imatges i del treball que han portat a terme amb els diferents col·lectius dels barris.

L’exposició estarà oberta en els horaris següents: dijous i divendres, de 16.00 a 20.00 h, i dissabtes i diumenges, de 10.00 a 14.00 h i de 16.00 a 20.00 h.

Data: Del 16 de febrer al 31 de març de 2019
Lloc: El Borsí, C/ Avinyó 23, 08001 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

“Happy Hour” de Marc Llach

L’Espai Putxet acull fins a l’1 de març l’exposició “Happy Hour” de Marc Llach.

“Happy Hour” capta i mostra l’ànima incerta i desdibuixada d’algunes de les zones més turístiques de la costa catalana durant l’època de baixa afluència d’estrangers.

A l’estiu, aquests espais d’oci solen ser testimonis d’una activitat frenètica, però durant l’hivern cauen en una certa letargia que els condemna a un oblit social i urbanístic, un oblit que durarà uns mesos i que desapareixerà quan de nou arribi la calor. I així, any rere any.

És evident que aquesta esquizofrènia acaba produint una petjada notòria al territori, una petjada impregnada d’un neguit existencial que prové tant del que representa conceptualment com de la immutabilitat inquietant que manifesta durant aquest període concret.

Data: Del 8 de febrer a l’1 de març de 2019
Lloc: Espai Putxet, C/ Marmellà 13, 08023 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

FineArt Igualada 2019

Del 22 de febrer al 17 de març tindrà lloc una nova edició del festival FineArt Igualada, un esdeveniment consolidat com a referent en el món de la imatge, apropant la fotografia i tot allò que l’envolta tant al públic en general, com als aficionats i, per suposat, als professionals de la fotografia. I ho fa, en diferents espais expositius municipals i d’altres d’efímers que recuperen espais patrimonials de la ciutat, per emmarcar les diferents propostes visuals, en més de vint sales d’exposicions distribuïdes per la ciutat d’Igualada.

FineArt 2019 comptarà amb exposicions dels fotògrafs Alba Jovani, Anna Batalla, Carles Canals i Àlex Montfort, Carlos Ponce, Carme Ollé, Dani Salvà, Daniel Casanovas, Eder Sánchez, Enric Mestres, Ferran Freixa, Ferran Giménez, Francesc Bailón, Francesc Sangenís, Gabi Guiard, Guillermo de Angelis, Hanna Jarzabek, Ignasi Marroyo, Iñaki Relanzón, Iris G-Méras, Jim Doukas, Johams Leguisamo, Jordi Borràs, Jordi Guillumet i Mònica Roselló, Josep M. Garí, Kati Riquelme, Katy Gómez, Luis Vázquez Álvarez, Manel Gausa, Margarita Fresco, Marta Guitart, Miguel Ángel Domínguez, Miguel David, Mireia Alises, Paula Costantino i Pep Gol.

Per la seva banda, les escoles de disseny i fotografia continuen apostant per FineArt. Es mostraran els treballs dels alumnes de l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC), de l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona (Elisava), de Fotoespai Barcelona Centre d’Imatge, de Grisart, de El Observatorio, de l’Escola Groc, de Tecnocampus, de l’Escola d’Arts i Oficis Gaspar Camps d’Igualada i de l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Olot.

Us recomanem que us feu fans de la pàgina a Facebook del festival o us feu seguidors del seu Twitter si voleu estar al tant de totes les novetats d’aquest esdeveniment.

Eloi Gimeno (1982-2019)

El diseñador y fotógrafo Eloi Gimeno, una de las figuras clave en el ámbito del fotolibro español contemporáneo, nos dejó ayer sábado.

Nacido en Barcelona en 1982, se graduó en diseño gráfico el año 2006 en la escuela Elisava. Además, cursó un año en la TaiK, la Universidad de Arte y Diseño de Helsinki, y un máster en fotografía documental en la Escuela Blank Paper de Madrid.

En 2010 publica el fotolibro “Hellsinki”, premiado con dos Laus y votado por Photo-eye como uno de los mejores libros de ese año. Cuatro años más tarde publica el ensayo “LIBRO”, acerca del libro de fotografía y el reciente auge que éste ha experimentado en España.

En los últimos años trabajó codo a codo junto con autores como Antonio Xoubanova, Óscar Monzón, Fosi Vegue, Julián Barón, Arnau Blanch, Roger Grasas, Jon Cazenave, Bernardita Morello, David Hornillos, Salva López, Rohan Thapa y Roc Herms, entre otros, editando y diseñando algunos de sus fotolibros. Paralelamente, continuó desarrollando su labor como docente dando talleres y clases en diferentes escuelas del territorio español.

Xerrada amb Paul Trevor i Chris Steele-Perkins

El proper dimecres 13 de febrer a les 19h tindrà lloc a La Virreina Centre de la Imatge una xerrada amb Paul Trevor i Chris Steele-Perkins, integrants del col·lectiu Exit Photography Group.

La xerrada girarà al voltant de la mostra “Survival Programmes: In Britain’s Inner Cities”. El col·lectiu Exit Photography Group es va desenvolupar a la Gran Bretanya durant la dècada dels setanta com a part d’una cultura fotogràfica documental i polititzada que en aquell període va tenir un dels principals moments d’expansió.

Data: Dimecres 13 de febrer de 2019
Horari: A les 19 h
Lloc: Espai 4 de La Virreina Centre de la Imatge, La Rambla 99, 08002 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

“Hijas de Ningún Dios” de Nuria López Torres

El Centre Cívic Can Basté inaugura el próximo jueves 21 de febrero a las 20 h la exposición “Hijas de Ningún Dios” de Nuria López Torres.

“Hijas de Ningún Dios” es un proyecto documental sobre el tráfico de mujeres en México para convertirlas en esclavas sexuales, que da voz y visibilidad a las víctimas de este gravísimo drama. El tráfico de seres humanos con fines de explotación sexual es una de las mayores violaciones de los derechos humanos, una forma de esclavitud moderna y una de las caras más amargas de la violencia de género.

Actualmente, el tráfico de mujeres y niñas destinadas a la explotación sexual es el segundo negocio más lucrativo en México, sólo superado por el tráfico de drogas, según un informe elaborado por la Comisión Nacional de Derechos Humanos y el Centro de Estudios e Investigación en desarrollo y Asistencia Social. Se trata del país del continente americano donde hay un mayor número de mujeres desaparecidas que han acabado en la prostitución forzosa.

Fecha: Del 21 de febrero al 30 de marzo de 2019
Lugar: Centre Cívic Can Basté, Passeig Fabra i Puig 274, 08031 Barcelona (mapa)
Precio: Entrada gratuita