Tallers de primavera 2007 a Can Basté

Les inscripcions als cursos i seminaris de primavera del centre cívic Can Basté comencen el 26 de març. Aquests són els cursos que s’impartiran els mesos d’abril, maig i juny de 2007:

  • Iniciació a la fotografia (nivell I)
  • Curs pràctic de teoria i tècnica fotogràfica (nivell II)
  • Curs pràctic de teoria i tècnica fotogràfica (nivell III)
  • Fotografia en blanc i negre
  • Captura digital
  • Tractament digital
  • Iniciació al curtmetratge documental
  • Iniciació al laboratori
  • Documental social
  • Fotografia d’autor
  • Fotografia d’espectacles
  • Tècniques avançades de laboratori en blanc i negre

Més informació a:

Espai Fotogràfic Can Basté

“El sueño del 1, 2, 3…” de Ángel Castillo

Ángel CastilloDurante los años 70 y 80 el gran premio en el popular concurso televisivo “Un, dos, tres” era un piso o un apartamento en La Manga del Mar Menor, Torrevieja o San Juan de Alicante. Pasados estos años nos damos cuenta que estas zonas se encuentran sobresaturadas de construcciones y de turistas en verano. ¿Realmente, ha merecido la pena perder la belleza de parajes naturales en favor de todas estas construcciones y aglomeraciones? El proyecto “El sueño del 1, 2, 3…” de Ángel Castillo retrata estos paisajes urbanísticos y la gente que hoy en día los visita.

Fecha: Del 22 de marzo al 5 de abril de 2007

Lugar: Espai Photogràphic del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Pl. Nova 5, 08002 Barcelona (mapa)

Precio: Entrada gratuita

Documental “The death of Kevin Carter”

El sábado 24 de marzo, a las 21:30 h, el espacio DOK de CANAL+ estrena “The death of Kevin Carter”, un interesante documental del director Dan Krauss sobre el fotógrafo de guerra Kevin Carter.

Kevin Carter formaba parte de un unido grupo de fotoperiodistas sudafricanos blancos conocidos como “Bang Bang Club”, cuatro amigos que tomaron algunas de las más famosas fotos de los últimos tiempos del apartheid, cuando el sistema de segregación sudafricano estaba llegando a un violento final. Eran adictos a la adrenalina con una valiente misión: conseguir “la foto”, a cualquier precio.

Cada día, Kevin abandonaba la seguridad de los barrios blancos para exponerse a una inimaginable brutalidad. Sus impactantes y duras fotografías (él fue el primero en fotografiar una ejecución mediante el “collar”: un anillo de gasolina alrededor del cuello de una persona al que se prendía fuego) provocaron la indignación general y contribuyeron a la condena mundial del apartheid.

Sin embargo, la foto más conocida de Kevin Carter no llegó de Sudáfrica, sino del sur de Sudán, adonde viajó para fotografiar la hambruna causada por la guerra civil. En el desierto, cerca de un centro de refugiados, se encontró con una terrible imagen: una niña famélica acechada por un buitre. La fotografía se hizo famosa y Carter con ella, pero siempre bajo la presión social de un dilema que él también hizo suyo: ser un simple testigo o un salvador.

Incapaz de quitarse la imagen de la cabeza y con la convicción de que debería haber hecho algo más por la niña que espantar al buitre, al recibir el premio Pulitzer en 1994 declaró: “Es la foto más importante de mi carrera, pero no estoy orgulloso de ella. No quiero ni verla. La odio. Todavía estoy arrepentido de no haber ayudado a la niña”. Nada pudo mitigar el dolor de Kevin Carter, que, un par de meses después de recoger el galardón, se suicidó.

Exposició de Cèsar Malet

Una cinquantena d’instàntanies de Cèsar Malet ocupen l’espai dedicat a la fotografia del Palau Robert. El fotògraf, nascut el 1941, forma part de l’anomenada “gauche divine”, el moviment d’artistes i intel·lectuals de la Barcelona dels 60.

Terenci Moix, Anna Maria Moix, Carles Barral, Garcia Márquez, Pere Gimferrer, Gabriel Ferrater o Jaime Gil de Biedma són alguns dels retratats per Malet. L’exposició també s’entreté en el món de la moda i la vida urbana de Barcelona de l’època.

Data: Del 23 de març al 17 de juny de 2007

Lloc: Palau Robert, Passeig de Gràcia 107, 08008 Barcelona (mapa)

Preu: Entrada gratuïta

“Habitaciones a oscuras” de Eva Carasol

Eva CarasolLa muestra “Habitaciones a oscuras” consta de nueve fotografías en cada una de las cuales el cuerpo se funde con otra imagen que en él se proyecta generando una nueva imagen con un nuevo significado. Se trata de una serie intimista de gran atractivo plástico donde el color tiene un gran protagonismo. A nivel conceptual, con esta serie la autora quiere hacer referencia a aquello que somos y hemos vivido, a nuestras historias cotidianas, pasadas y recientes, “vistiendo”, como ella misma dice, el cuerpo desnudo con retazos de nuestra memoria.

Fecha: Del 23 de marzo al 10 de mayo de 2007
Lugar: GrisArt – Escola de Fotografia, C/ Còrsega 415, 08037 Barcelona (mapa)
Precio: Entrada gratuita

Exposició “El carrer: dues visions”

Potser algun cop tens la sensació que has arribat al teu destí sense saber com, no ets capaç de recordar amb massa detall el camí que tot just acabes de recórrer. Sovint el trajecte passa desapercebut, però no per tothom. Encara queda qui ens pot recordar que existeixen els detalls, els nous angles, la bellesa de l’efímer, allò que tinc al costat i que avui per primer cop miro conscientment o no, però ho observo i em parla.

Per una banda, Ivan Moreno plasma la casualitat: un reflex anònim en un mirall, una aula improvisada, algú que ens observa, aquell que no sap que és observat… imatges en blanc i negre sense disfresses, sense complements, moments fugaços de la vida al carrer que ens conviden a pensar en el que succeeix al nostre entorn.

D’altra banda, Bito Cels retrata el que observa i ho transforma en el que veu: ens revela el que coneixem però amb un aspecte renovat, lluminós i enèrgic. Un simple gest que converteix la quotidianitat en un objecte artístic. Una nova òptica que ens fa pensar que hi ha diferents versions de la realitat, percepcions que canvien segons qui ho vegi.

En síntesi, aquesta exposició mostra dues visions del carrer, dues visions de tantes que hi pot haver, perquè la vida flueix en totes direccions, i el carrer és ple de detalls, de colors i de blancs i negres.

Data: Del 20 de març al 15 d’abril de 2007

Lloc: Centre Cívic Sant Andreu, C/ Gran de Sant Andreu 111, 08030 Barcelona (mapa)

Preu: Entrada gratuïta

“Cis-Trans” de Jochen Lempert

A lo largo de su historia, la fotografía ha mostrado siempre puntos de contacto con otras disciplinas, desde las ciencias hasta la cultura popular. Desde el enfoque científico, el seguimiento de un rastro, la exploración y descubrimiento de la forma, liberada de gestos objetivos, el trabajo de Jochen Lempert explora estas áreas visuales de investigación, a menudo con la intención de cuestionar los criterios de búsqueda de la realidad y modelos del mundo.

En su tercera exposición individual en ProjecteSD, el artista de Hamburgo, Jochen Lempert, ha escogido el título “Cis-Trans”, un término científico que se refiere a la configuración espacial de estructuras. Lo que está en el lado más próximo o más alejado de un punto de vista específico. Como es característico en su trabajo, Lempert compila imágenes que cubren un amplio espectro, desde visiones ciertamente cotidianas a imágenes de estructuras que tienden a una completa abstracción. Lempert busca el mundo animal en lugares donde su presencia no es bien evidente. Cuerpos, sombras, o simples rastros aparecen en cada una de sus imágenes. La mayoría de ellas son formas no definidas, puntos imperceptibles, sólo reconocidos como figuras animales después de un examen más de cerca, después de mirar al “lado menos próximo”. Fotografías de pequeño formato se alternan en el espacio de exposición con otras de gran formato. Series fotográficas se combinan con imágenes aisladas, imágenes contrastadas con papeles casi en blanco, en un recorrido en el que se tejen múltiples vínculos y sutiles asociaciones. En series como “Spinnfaden” (Tela de araña) (2006-2007), un frágil hilo curvilíneo de naturaleza incierta es descubierto entre una maraña de hojas. De forma parecida, en “Pour la Forme” (2007), un núcleo de vida animal queda de alguna forma enmascarado en la fotografía. En otros trabajos, una vista aérea del mar donde animales luminiscentes se dibujan en forma de extensas tiras blancas, se combinan con un fotograma de un insecto, la imagen de una medusa fluorescente o la sombra borrosa de un pájaro volando. En “Meeresleuchten” (Luces del mar) (2007), con un tratamiento casi alquimístico, Lempert desvela la naturaleza animal como luz que expone la emulsión fotográfica, presentando una sorprendente secuencia de cuerpos blancos redondeados interactuando y moviéndose en el espacio. La obsesión de Lempert por el mundo animal no está desprovista de referencias culturales. En “Untitled” (2007), deconstruye una escultura de “azul” de Yves Klein, descubriendo la naturaleza animal de uno de sus elementos, una esponja natural.

Con una incesante capacidad para la observación, el análisis y la percepción artística, el trabajo enciclopédico de Lempert cuestiona la forma en que percibimos nuestro entorno, evocando una actitud de respeto hacia lo que sus imágenes muestran. Como señaló Eva Schmidt: “(…) aquí unos de los conceptos de Bataille parece relevante: la posibilidad de una intimidad en el mundo, con la animalidad, que no descuida las condiciones históricas, económicas y políticas de la “coevolución”. El trabajo de Jochen Lempert ciertamente nos sugiere esto mismo.”

Fecha: Del 13 de marzo al 28 de abril de 2007

Lugar: ProjecteSD, Passatge Mercader 8 – Baixos 1, 08008 Barcelona (mapa)

Precio: Entrada gratuita

Sèrie “Fotògrafs”

La sèrie “Fotògrafs” del Canal 33 és un recorregut pel treball d’onze fotògrafs que han fet art de la seva feina, que han deixat en cada una les seves instantànies la seva mirada personal. La sèrie s’emet de dilluns a divendres, només a la TDT, a les 20:15 h, aproximadament. Cada programa, de cinc minuts de durada, recull una mostra del treball d’aquests creadors, reportatges fotogràfics sobre indrets i realitats diverses. Alguns capten problemàtiques del nostre entorn immediat, altres acostaran a l’espectador paisatges exòtics. La selecció fotogràfica, al voltant d’unes 30 fotos que s’acompanyen d’un muntatge musical, es combina amb comentaris de l’autor sobre el seu treball i sobre la manera d’enfrontar el món a través del visor d’una càmera. A més, cada creador tancarà el seu programa seleccionant una de les seves fotos i explicant les raons d’aquesta tria personal.

“Fotògrafs” dedicarà dues edicions a Kim Manresa, una sobre dones maltractades, amb fotos de l’ablació a l’Àfrica, de la prostitució al Brasil i de les dones cremades amb àcid a Bangla Desh; i un segon programa centrat en fotos de la vida quotidiana a l’Àfrica. Gervasio Sánchez serà també el protagonista de dues edicions, amb els reportatges fotogràfics “Los niños de la guerra” i “Vidas minadas”. Joan Guerrero és un altre dels creadors al qual “Fotògrafs” dedicarà dos programes. Un d’ells recollirà la seva mirada sobre els immigrants del barri de Ciutat Vella de Barcelona. L’altre reportatge, “Llatinoamèrica al cor”, té com a tema els indis quítxues. De Roser Vilallonga s’emetran els reportatges “Oblidats a la plaça Catalunya”, sobre els subsaharians que han hagut de malviure als carrers del centre de Barcelona, i “Del hambre y la palabra”, sobre la vida dels indígenes de Chiapas, al sud de Mèxic. Des del 1990 fins el 99, Sandra Balcells ha viatjat amb regularitat als Balcans. “Fotògrafs” oferirà una mostra de les seves instantànies en el reportatge “Cròniques balcàniques”. El reportatge de Jordi Bas que es podrà veure a “Fotògrafs” portarà els espectadors fins a Madagascar i té com a títol “La casa de l’aigua de coco”. El treball d’Anna Boyé en el reportatge “Més enllà” gira al voltant de les religions del món, amb fotos que capten en el seu entorn: monges de clausura, missioners, monjos del Tibet… Mireia Comas, una jove fotògrafa de Terrassa molt vinculada al món “okupa”, mostra en el seu reportatge aquest moviment des de dins. Tino Soriano porta a “Fotògrafs” el seu treball “Radiografia d’un hospital”, una selecció de fotos de la vida a l’Hospital de la Vall d’Hebron. “Fotògrafs” recull també la visió del Vietnam de Francesc Melción, amb una selecció de fotos que porten l’espectador de viatge des de Saigon al món rural. L’edició dedicada a Tomàs Abella oferirà el seu reportatge “Els fills del sol”, sobre la realitat dels pobles indígenes Ohishwa i Aymara a Bolívia i el Perú.

Ordre d’emissió:

1. Sandra Balcells: “Cròniques balcàniques”
2. Joan Guerrero: “La nova Ciutat Vella”
3. Roser Vilallonga: “Oblidats a la plaça Catalunya”
4. Kim Manresa: “Àfrica quotidiana”
5. Anna Boyé: “Més enllà”
6. Gervasio Sánchez: “Los niños de la guerra”
7. Tomàs Abella: “Els fills del sol”
8. Mireia Comas: “Okupació”
9. Roser Vilallonga: “Del hambre y la palabra”
10. Tino Soriano: “Radiografia d’un hospital”
11. Jordi Bas: “La casa de l’aigua de coco”
12. Kim Manresa: “Dones maltractades”
13. Francesc Melción: “Vietnam”
14. Gervasio Sánchez: “Vidas minadas”
15. Joan Guerrero: “Llatinoamèrica al cor”

“Mirades de Vietnam” de Jaume Comerma

Durant un viatge al Vietnam fet l’any 2005, Jaume Comerma va fotografiar paisatges, pobles i monuments que parlen d’un passat i d’una cultura molt rics, i d’una història recent força tràgica. Però l’element més emocionant va ser, sens dubte, les persones que hi va trobar. El resultat del seu treball s’exposa ara a la Casa Elizalde de Barcelona.

Data: Del 19 de març al 5 d’abril de 2007

Lloc: Centre Cultural La Casa Elizalde, C/ València 302, 08009 Barcelona (mapa)

Preu: Entrada gratuïta

“Visions” d’Oliver Adell

L’Índia, un país que no deixa indiferent, que t’enamora o del qual vols fugir només arribar-hi, que t’entra pels sentits i t’impregna tots els porus de la pell. Un país aparentment caòtic però amb una història mil.lenària, amb multitud de religions que conviuen quasi sempre amb pau. A l’Índia també podem destacar la gent, no perquè n’hi hagi molta, que n’hi ha, sinó perquè sempre els veuràs amb un somriure que els il·lumina la cara però que també demana que els ajudem ja que és un país amb un alt grau de pobresa, on els recursos mèdics i d’higiene són molt escassos per a la gran part de la població.

Data: Del 19 de març al 21 de maig de 2007

Lloc: Eòlia – Centre d’Estudis de Veu, Interpretació i Dansa, C/ Casp 82, 08010 Barcelona (mapa)

Preu: Entrada gratuïta

“Outborders” de Eduardo Valderrey

La sala de exposiciones del CAATB acoge, hasta al 28 de abril, una instalación del artista barcelonés Eduardo Valderrey. Con el nombre de “Outborders”, el artista presenta un proyecto fotográfico y de imagen basado en los conflictos entre la arquitectura y la identidad, donde se plantea un recorrido por diferentes espacios urbanos periféricos en proceso de transformación de ciudades como Barcelona, París, Roma, Madrid o Nueva York, consideradas “modelo urbanístico”.

Fecha: Del 15 de marzo al 28 de abril de 2007

Lugar: Sala de exposiciones del Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona (CAATB), C/ Bon Pastor 5, 08021 Barcelona (mapa)

Precio: Entrada gratuita

“Inside and the Other Side” de Roberta Vivoli

Roberta VivoliDesde hace varios años, la fotógrafa Roberta Vivoli explora las posibles conexiones que existen entre la pintura y la fotografía proponiendo innovadoras técnicas de impresión y revelado. La exposición “Inside and the Other Side”, que acoge la galería Fidel Balaguer hasta el 14 de abril, reúne dos series recientes de la artista. La primera está dedicada al tema de la energía, un concepto difícil de representar fotográficamente. Vivoli realiza esta serie después de leer un texto científico que habla sobre la energía que posee un hombre después de su muerte. La segunda serie está relacionada con la historia del cine. Es una serie de fotografías que retratan las primeras películas del cine mudo de los años 20. El resultado comparte las mismas características que el cine, la misma escenografía y el mismo punto de vista plástico.

Fecha: Del 8 de marzo al 14 de abril de 2007

Lugar: Galería Fidel Balaguer, C/ Consell de Cent 315 – entl. 2ª, 08007 Barcelona (mapa)

Precio: Entrada gratuita