El retrat d’Ernesto «Che» Guevara fet per Alberto Korda és la imatge més reproduïda en la història de la fotografia. Els usos d’aquesta imatge han estat tan diversos com la quantitat de suports que la contenen –cendrers, samarretes, tatuatges, grafits, marques de cervesa, pins– i està repartida per tots els racons de la geografia planetària. Es tracta d’un fetitxe de consum global que ha adquirit vida pròpia, més enllà del personatge que el va inspirar, i que va començar la seva trajectòria a partir de la mort del Che i de les convulsions del 68. El retrat del Che, avui ubicu, inspira encara les lectures més variades, i és capaç d’unir contestataris i estrelles de Hollywood, revolucionaris i top models, alternatius i venedors de quincalla, artistes consagrats i grafiters anònims, nostàlgics del comunisme i ultres del futbol…
L’exposició «Che! Revolució i Mercat», concebuda per la crítica i comissària anglesa Trisha Ziff, fa un recorregut des de la fotografia original fins a la fetitxització més absoluta d’aquesta imatge en l’actualitat. Durant anys de recerca, Ziff ha concebut un projecte en què es recullen unes tres-centes peces, signades i anònimes, que reforcen o perverteixen la fotografia original feta per Korda el 5 de març de 1960 a L’Havana, sota el títol original d’El Guerriller Heroic.
«Che! Revolució i Mercat» reuneix fotografies, cartells, pel·lícules, sons, roba i artefactes de més de trenta països, i també publicitat, un netbook i imatges que surten a Internet. L’exposició rastreja intensament la famosa fotografia, des de la seva utilització com a agit-prop als anys seixanta fins a les nombroses apropiacions posteriors. La història del retrat de Korda es pot llegir també com una novel·la, amb trames contradictòries i enigmàtiques no resoltes del tot. Aquí trobem polèmiques pels drets d’autor, emfàtiques controvèrsies polítiques, denúncies familiars, agents de la CIA i dels serveis secrets cubans, guerrillers de tota mena, víctimes del Che militar, i fins i tot algun negoci tèrbol i proves d’ADN. Tot això, adornat amb noms que van des d’editors de la talla de Giangiacomo Feltrinelli fins a músics com Carlos Santana i Paquito de Rivera.
Es tracta, en definitiva, d’una exposició que deixa espai per a la mitificació i també per a la paròdia. Un projecte iconogràfic i alhora iconoclasta.
Data: Del 25 d’octubre de 2007 al 20 de gener de 2008
Lloc: Palau de la Virreina, La Rambla 99, 08002 Barcelona (mapa)
Preu: Pagament
Una exposición en BCN revisa la transformación del Che en marca
Este personaje fue un asesino, no un luchador por la libertad. Verlo de modo diferente es un grave error histórico. Se dedicó a purgar a sus opositores ideológicos en Cuba y otros países (no en su país), a desestabilizar políticamente América Latina, a asesinar campesinos y a la actividad terrorista.
Este personaje es una referencia para los regímenes populistas, falsamente democráticos, que se extienden por Latinoamérica, sembrando odio y represión.
Por más que digáis que la exposición no es sobre el Che sino sobre su lamentable famosa foto, el Che fue un asesino y su foto es la cara de un asesino. No se puede justificar semejante exposición.
Señor NO COMUNISMO, no entraré en debate político sobre el Ché, ya que este no es el lugar, pero no me parece justificada la asociación de la palabra «lamentable» con esta foto. No debe confundir política con arte.
Este dr. de la realidad que se hace llamar NOCOMUNISMO ( jaja) es el lamentable y se equivocó de lugar para el debate y de planeta.
Lejos está su opinión de ser útil o enriquecedora para este post.
Sin duda, no se debe confundir la política con el arte. Eso lo deberían tener en cuenta en el Institut de cultura de Barcelona, antes de elegir el tema de las exposiciones. Esta exposición tiene un fuerte componente político por centrarse en una figura política, y muy controversial. distinto habría sido una muestra con diversos personajes históricos visto desde el punto de vista artístico o, como se quiere centrar esta exposición, desde el punto de vista comercial. Así no se habría rendido culto a una sola persona.
viva el arte, no la política.
Sr. Marco Aurelio, me parece que usted es de los que tienen devoción por Ernesto Guevara y demás símbolos de izquierda. Es lógico que en España muchos tengan una visión idealista de los líderes históricos de izquierda y un comprensible horror hacia el fascismo, pues es lo que la sociedad española tuvo que sufrir gran parte del siglo XX.
Pero no se puede obviar que también ha habido y existen aún regímenes totalitarios de izquierda, muy pero muy totalitarios. Sr. Marco Aurelio, intente usted vivir en uno de estos países, intente ser libre, tener su propio pensamiento. Verá que no es posible.
¿Es necesario que mis sobrinos tengan que saludar diariamente en el cole con el slogan «Patria, Socialismo o muerte, juntos venceremos!», con sus camisetas rojas, como si eso fuera el centro de sus vidas y de su educación? Lleve a sus hijos a esos paises, Sr. Aurelio, si le parece que allí tendrán una verdadera formación.
No estoy equivocado de planeta. Para los que sufrimos totalitarismos comunistoides es una ofensa la cara del Che que se apologiza en esta exposición.
Nen, menudo troll estas hecho.
Cierro los comentarios porqué esta discusión tiene pinta de degenerar. Aunque es curioso que los mismos que tanto han protestado contra la exposición de la foto del Che no dijeran nada cuando se celebró en el Museo de Historia una exposición sobre las tropas italianas durante la guerra civil.