L’exposició «Transicions. Els setanta a Espanya, els Estats Units i la Xina» recull 75 imatges que el fotògraf Manel Armengol va realitzar als anys 70 a Espanya, els Estats Units i a la Xina, en una època plena d’incerteses i de canvis fonamentals en la història d’aquests països, que Armengol va saber captar a partir d’una mirada personal i profunda.
La mostra es divideix en tres sèries fotogràfiques: “L’Espanya de la transició”, “USA, 1977-1978” i “Xina del moment, 1979”. En la sèrie “L’Espanya de la transició”, les imatges són un reflex de la vida de la ciutadania d’un país que començava una nova etapa. Manel Armengol va viure intensament aquest període, i el fet que fotografiés les manifestacions per les llibertats a la Barcelona del 1976 va ser vital per a la seva projecció com a autor. Les fotografies de l’actuació policial es van publicar en els mitjans de premsa més importants d’Estats Units, Alemanya i França, entre d’altres, i hi van tenir un gran impacte. Avui són tot un emblema de l’època de la transició espanyola cap a la democràcia i han aparegut en múltiples portades de llibres i reportatges de televisió, a més de passar a formar part de col·leccions de museus. Però més enllà d’aquestes fotografies, a la sèrie de “L’Espanya de la transició” les imatges són retalls de la vida quotidiana, del carrer, de les persones. Tal com afirma el fotògraf, “són registres sociològics, documents, “petites” escenes del personatge anònim a la ciutat, o l’estampa poètica de la roba al vent que ens parla de la pobresa de la seva gent sense mostrar-la”.
En aquell mateix temps, els Estats Units d’Amèrica vivien el final de l’època daurada del flower power. Les generacions joves i no tan joves vivien amb la convicció que un món diferent, fins i tot un món feliç, era possible. A la Gran Poma es podia passejar i entaular despreocupadament una xerrada amb algú al carrer. Segons Armengol, “avui aquella atmosfera de confiança ha estat engolida per les pors i el recel cap al desconegut.” Les imatges de la sèrie “USA” daten de finals del 1977 i del 1978, quan Armegol treballava com a corresponsal gràfic per a un conegut setmanari espanyol. Són imatges “al·luvió”, instants breus dels passeigs de l’autor pels carrers de la metròpolis o per les immensitats desèrtiques del sud, prop de la frontera dels espaldas mojadas.
Pel que fa a la sèrie de Xina, el fotògraf va visitar aquest país amb l’encàrrec de fer un reportatge en color per a una revista gràfica mensual. Paral·lelament a la feina, anava fent fotos en blanc i negre com si fossin apunts personals, amb una altra càmera. El resultat d’aquelles mirades agafades d’aquí i d’allà, més íntimes, constitueixen el cos d’aquesta col·lecció. La sèrie ens mostra un país en aquell moment tancat a l’exterior, estrany i en gran part desconegut per a Occident. Era un lloc ignot on tothom anava vestit de blau, amb les típiques gorres i sabatilles del comunisme de Mao. A la Xina, al mes d’abril, l’atmosfera tenia l’halo blanquinós que tant sovint presenten les imatges d’Orient. Aquella mateixa atmosfera d’una boira lleu sobre el llac de Hangzhou feia augmentar encara més la sensació que l’espai i el temps s’havien aturat. Les fotografies xineses d’Armengol són com el relat d’un conte, en el qual l’autor ens contagia la contemplació de la suau lentitud del temps a la Xina dels anys setanta.
Les tres sèries trascendeixen la seva època per convertir-se avui en veritables assajos fotogràfics, un relat únic més enllà de la distància geogràfica que les separa.
Data: Del 13 de juny al 8 de setembre de 2013
Lloc: Museu de l’Hospitalet – Harmonia Espai d’Art, Plaça Josep Bordonau i Balaguer 6, 08901 L’Hospitalet de Llobregat (mapa)
Preu: Entrada gratuïta