Exposició «Nord d’Àfrica. Ortiz Echagüe»

El Museu Nacional d’Art de Catalunya presenta del 15 de de març al 21 de juliol la sèrie completa d’imatges fetes pel fotògraf José Ortiz Echagüe en el Nord d’Àfrica entre 1909 i 1916.

Ortiz Echagüe és una de les figures més rellevants de la fotografia del segle XX a Espanya, i un artista clau per la singularitat de la seva obra. El seu afany d’investigació li converteix en un antropòleg gràfic molt personal, ja que descontextualiza la realitat i la transforma en creació artística, per oferir una visió personalíssima, la del seu propi context social i cultural.

Ortiz EchagüeMembre d’una família de militars, després de graduar-se, és enviat als territoris del Protectorat espanyol al Marroc per exercir d’enginyer dins del servei d’aviació. Aquesta destinació li porta a donar un gir a la seva producció artística, una obra de tipus pictorialista en la qual es troben retrats, al·legories i imatges costumistes d’ambient rural. En aquesta etapa utilitza també les fotografies aèries, ja que la seva labor en el Protectorat consistia a fer imatges destinades a la realització de mapes cartogràfics i a la localització de les posicions enemigues. Alhora, en les seves estones lliures, continua fent retrats de la població local, a manera de reportatge pintoresc sobre la manera de vida dels habitants del Rif, que després revelava i enviava a concursos de fotografia.

L’obra africana d’Ortiz Echagüe es pot considerar l’inici del projecte de retrats de personatges populars que ocuparia al fotògraf durant les següents dècades. En la sisena edició del llibre «España. Tipos y trajes», inclou la sèrie africana, quan no ho havia fet en les anteriors edicions.

La mostra planteja una revisió de l’origen de l’obra d’Ortiz Echagüe alhora que ajudarà a comprendre el seu treball posterior.

Data: Del 15 de de març a l’1 de setembre de 2013
Lloc: Museu Nacional d’Art de Catalunya, C/ Mirador Palau Nacional 6, 08038 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta