Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in /home/barcelonaphotobloggers/barcelonaphotobloggers.org/wp-content/plugins/polyglot/polyglot.php on line 800

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/barcelonaphotobloggers/barcelonaphotobloggers.org/wp-content/plugins/polyglot/polyglot.php on line 800

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/barcelonaphotobloggers/barcelonaphotobloggers.org/wp-content/plugins/polyglot/polyglot.php:800) in /home/barcelonaphotobloggers/barcelonaphotobloggers.org/wp-includes/feed-rss2.php on line 8
Barcelona Photobloggers https://barcelonaphotobloggers.org Sat, 06 Jan 2024 09:03:57 +0000 es hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.5-RC2 https://barcelonaphotobloggers.org/wp-content/uploads/2015/08/cropped-icon-32x32.png Barcelona Photobloggers https://barcelonaphotobloggers.org 32 32 18818962 Exposición «El curso de los acontecimientos. Un atlas de la colección Foto Colectania» https://barcelonaphotobloggers.org/2024/01/06/exposicion-el-curso-de-los-acontecimientos-un-atlas-de-la-coleccion-foto-colectania/ https://barcelonaphotobloggers.org/2024/01/06/exposicion-el-curso-de-los-acontecimientos-un-atlas-de-la-coleccion-foto-colectania/#respond Sat, 06 Jan 2024 09:00:49 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13471 La Fundació Foto Colectania inaugura el próximo 17 de enero a las 20h una exposición que recoge una selección de obras de autores y autoras de la península ibérica de la Colección Foto Colectania.

La Colección Foto Colectania reúne un fondo de más de 3.000 fotografías de autores catalanes, españoles y portugueses. Es, sin duda, la colección privada con una representación más exhaustiva de la historia de la fotografía realizada durante la segunda mitad del siglo veinte en la península ibérica. Sus imágenes dan fe de un doble proceso de modernización, el del propio medio fotográfico y el de las sociedades del sur de Europa.

Sin embargo, modernizar a menudo se convirtió en sinónimo de iconizar, reducir y sintetizar la realidad con una imagen emblemática. Esas fueron las fotografías que dieron forma a los acontecimientos. Aunque cada hecho hubiera deparado muchas más versiones de lo ocurrido solo una adquiría el estatuto de la imagen icónica. Una a la que basta un acuerdo tácito para reconocerla.

A contrapelo de esas imágenes cuya potencia nadie discute, la fotografía preserva innumerables instantes y secuencias. El hombre semidesfigurado de la foto de Xavier Miserachs titulada «Calle Pelayo, Barcelona» (1962) mantiene su iconicidad en función de la multitud a la que pertenece; el retrato del General Franco realizado por Ramón Masats en 1964 se apoya en una imagen de la autoridad ligada al caudillismo, al poder concentrado en la figura individual.

Pero existen otro tipo de acontecimientos, momentos colectivos tales como las manifestaciones, procesiones, ritos y, en general, multitudes que evocan el carácter esencialmente procesual y cuantitativo de la fotografía. Esos instantes requieren más de una imagen. Así que, a pesar de las limitaciones naturales que impone el espacio de la exposición, la selección reúne cerca de 160 obras.

El conjunto de fotografías que se presentan en esta exposición se distribuye en 24 secuencias agrupadas en 8 bloques distintos. De modo que el despliegue de la selección recrea esa dialéctica entre imagen única y lo que podríamos calificar como un desarrollo alternativo de los acontecimientos. A fin de cuentas, otra película de los hechos que aún puede hacerse más compleja si consideramos que las secuencias alientan una lectura horizontal y los bloques una de vertical.

Esta ordenación que remite a un atlas fotográfico –con sus regiones y continentes, algunos más extensos que otros– revela una insólita capacidad de la fotografía en tanto que dispositivo: las imágenes colaboran entre ellas produciendo nuevos significados y, en definitiva, otros acontecimientos que una sola fotografía no podría contener.

La muestra reúne obras de Laia Abril, Helena Almeida, Manel Armengol, Pilar Aymerich, Clemente Bernad, Josep Maria Casademont, Gérard Castello-Lopes, Colita, Joan Colom, Gabriel Cualladó, Jordi Esteva, Cristina García Rodero, Francisco Gómez, Joaquim Gomis, Fernando Gordillo, Roger Guaus, Cristóbal Hara, Manolo Laguillo, Adriana López Sanfeliu, Ramón Masats, Cristina de Middel, José Miguel de Miguel, Xavier Miserachs, Jorge Molder, Leopoldo Pomés, Jorge Ribalta, Xavier Ribas, Humberto Rivas, Txema Salvans, Rafael Sanz Lobato, Ton Sirera, Ricard Terré y Miguel Trillo.

Fecha: Del 18 de enero al 2 de junio de 2024
Lugar: Fundació Foto Colectania, C/ Passeig Picasso 14, 08003 Barcelona (mapa)
Precio: Pago

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2024/01/06/exposicion-el-curso-de-los-acontecimientos-un-atlas-de-la-coleccion-foto-colectania/feed/ 0 13471
Colita 1940-2023 https://barcelonaphotobloggers.org/2024/01/01/colita-1940-2023/ https://barcelonaphotobloggers.org/2024/01/01/colita-1940-2023/#respond Mon, 01 Jan 2024 17:00:42 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13467 La fotògrafa Colita va morir ahir 31 de desembre als 83 anys. Nascuda a Barcelona el 1940, està considerada la fotògrafa de l’anomenada «Gauche Divine» barcelonina. Després d’acabar el preuniversitari de Lletres, es va traslladar un any a París, per estudiar Civilització Francesa a la Universitat de la Sorbona. A la tornada coneix els fotògrafs Oriol Maspons, Julio Ubiña i Xavier Miserachs, dels quals aprèn l’ofici i es professionalitza com a fotògrafa. El 1961, treballa un any amb Xavier Miserachs, com a laboratorista i estilista.

El 1962, treballa a l’arxiu de personatges de la pel·lícula «Los Tarantos» del director Rovira Beleta, i fa amistat amb la seva protagonista, la bailaora de flamenc Carmen Amaya. S’aficiona a l’art flamenc i es trasllada a Madrid, on s’instal·la dos anys. Fa les fotografies de promoció d’Antonio Gades i la Chunga. Fruit d’aquest període, és el seu llibre «Llums i ombres del Flamenc».

Alterna la premsa amb la fotografia de cinema, col·laborant amb la denominada Escola de Barcelona entre els noms de la qual figuren Aranda, Camí, Esteva, Duran etc…. Aquest corrent cinematogràfic sorgeix a Barcelona amb l’ambició de realitzar un cinema europeu i progressista, a contraposició a la cinematografia «oficial» del Franquisme. Això li dóna l’oportunitat de treballar amb els millors directors de fotografia del moment, Luis Cuadrado, Juan Amorós, Fernando Arribas, etc.

L’any 1977 publica «Antifémina», el primer llibre gràfic obertament feminista del postfranquisme que va acabar segrestat i triturat i que no es va reeditar fins fa pocs d’anys. Durant la transició democràtica, col·labora amb Interviu, Reporter, Cuadernos para el Diálogo, La Calle, Boccaccio… evidenciant-ne els canvis i l’evolució, i sempre reflectint la vida cultural i social de Catalunya.

La seva obra figura a la col·lecció del Museu Nacional D’Art de Catalunya. El 1998, l’Ajuntament de Barcelona li otorga la Medalla al Mèrit Artístic, juntament amb els fotògrafs Oriol Maspons i Leopoldo Pomés, i la Generalitat de Catalunya, la Creu de Sant Jordi 2004. El 2014 li va ser concedit el Premi Nacional de Fotografia, que va rebutjar al·legant que el Ministeri de Cultura, Educació i Esport, que concedeix el guardó, era responsable que la cultura i l’educació a Espanya es trobés en una situació de «pena, vergonya i mal de cor».

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2024/01/01/colita-1940-2023/feed/ 0 13467
«Skiá – Graphé. El dibuix de l’ombra» de Martí Llorens i Rebecca Mutell https://barcelonaphotobloggers.org/2023/11/03/skia-graphe-el-dibuix-de-lombra-de-marti-llorens-i-rebecca-mutell/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/11/03/skia-graphe-el-dibuix-de-lombra-de-marti-llorens-i-rebecca-mutell/#respond Fri, 03 Nov 2023 15:00:15 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13464 La Biblioteca Esquerra de l’Eixample-Agustí Centelles inaugura el proper dijous 9 de novembre la 17a edició de «Fotointerpretacions», un projecte de creació basat en la relació entre la fotografia i la literatura. En aquesta nova edició es podran veure les fotografies del projecte «Skiá – Graphé. El dibuix de l’ombra» de Martí Llorens i Rebecca Mutell de Factoría Heliográfica.

Les paraules gregues skiá, ‘ombra’, i graphé, ‘dibuix’ ―és a dir, la tècnica de dibuixar i representar objectes a través de la seva ombra―, van ser els termes que el 1835, W. H. F. Talbot va escollir per designar les imatges que aconseguia fixar sobre un paper sensibilitzat amb clorur de plata. Així, l’esquiagrafia va representar l’inici de la investigació fotogràfica d’aquest reconegut polímata anglès.

«El 2017, l’Ajuntament de Girona ens va convidar a participar en el seu projecte «Arxiu, memòria i recerca», destinat a enriquir la col·lecció fotogràfica del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge, (CRDI). Seguint la petjada dels assajos fotogràfics de Talbot, vam decidir retratar la ciutat de Girona mitjançant el procediment esquiagràfic. La naturalesa tècnica d’aquest procediment, en què l’aparició de la imatge per ennegriment directe del paper forçosament té lloc al mateix lloc en què s’exposa a la llum solar, fa que la gènesi d’aquestes fotografies pertanyi de manera íntegra i ineludible a aquesta ciutat. Atès que el tema principal de les esquiagrafies ―que Talbot posteriorment anomenaria dibuixos fotogènics― eren els espècimens botànics, i vist el caràcter dels parcs i jardins urbans de Girona, vam optar per fer una sèrie de fotogrames per contacte de fulles i plantes d’alguns d’aquests parcs. Aquest mateix procediment el vam utilitzar com a negatiu per a una càmera de gran format. Si feia 180 anys Talbot havia necessitat un temps d’exposició de diversos minuts per a la realització d’un fotograma, el fet d’emprar aquell mateix paper a l’interior d’una càmera ens va obligar a exposicions que, en el nostre cas, no van ser inferiors a les dues hores en ple estiu. Pel que fa al positivat, la simbiosi d’un procediment fotogràfic històric amb una tècnica contemporània ens va semblar fructífera. Així doncs, vam digitalitzar els negatius de paper per poder imprimir-los en un format molt més gran.»

Data: Del 9 de novembre al 22 de desembre de 2023
Lloc: Biblioteca Esquerra de l’Eixample-Agustí Centelles, C/ Comte d’Urgell 145, 08036 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/11/03/skia-graphe-el-dibuix-de-lombra-de-marti-llorens-i-rebecca-mutell/feed/ 0 13464
Laia Abril, Premio Nacional de Fotografía 2023 https://barcelonaphotobloggers.org/2023/09/14/laia-abril-premio-nacional-de-fotografia-2023/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/09/14/laia-abril-premio-nacional-de-fotografia-2023/#respond Thu, 14 Sep 2023 18:00:39 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13457 Laia Abril ha sido galardonada con el Premio Nacional de Fotografía 2023, que concede el Ministerio de Cultura y Deporte y está dotado con 30.000 euros.

El jurado ha otorgado el premio “en reconocimiento a un trabajo de investigación artística con amplia trayectoria internacional. La obra de Laia Abril recaba información y documentación en distintos puntos del planeta, concentrándose en temáticas que siguen siendo vigentes y que estructuran social y políticamente la discriminación, sobre todo de las mujeres, así como el sufrimiento individual y colectivo que relega a ciertas personas, como masa anónima, al margen de la sociedad.”

Laia Abril (Barcelona, 1986) es una artista multidisciplinar que trabaja con fotografía, texto, vídeo y sonido. Tras graduarse en Periodismo, trabajó durante cinco años en la residencia de artistas de Fábrica, en Italia, como editora creativa y fotógrafa de COLORS Magazine.

Su trabajo, estructurado en trilogías temáticas, aborda cuestiones relacionadas con la sexualidad, el cuerpo, la psicología y los derechos de las mujeres con el objetivo de romper tabúes sociales sobre lo diferente y favorecer la empatía. Algunas de sus series más conocidas son «On Sexuality», «On Eating Disorders» o «A History of Misogyny».

Ha publicado varios libros como «Thinspiration», «Tediousphilia» y «The Epilogue», este último reconocido en los premios Paris Photo-Aperture First Book Award, Kassel PhotoBook Festival y PHotoEspaña Best Book Award. Su obra ha sido exhibida en distintas exposiciones internacionales y forma parte de colecciones privadas y públicas como las del Musée de l’Elysée y el Fotomuseum Winterthur, el Fondo Regional de Arte Contemporáneo de Francia (FRAC) o el Museo Nacional de Arte de Cataluña (MNAC).

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/09/14/laia-abril-premio-nacional-de-fotografia-2023/feed/ 0 13457
«En directe» de Francesc Fàbregas https://barcelonaphotobloggers.org/2023/07/18/en-directe-de-francesc-fabregas/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/07/18/en-directe-de-francesc-fabregas/#respond Tue, 18 Jul 2023 08:00:46 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13450 El Palau Martorell acull del 6 de juliol al 24 de setembre l’exposició «En directe» de Francesc Fàbregas.

La mostra comprèn una selecció de més de 400 instantànies preses en concerts, des dels anys 70 fins als nostres dies, de grans figures tant internacionals: Rolling Stones, Bruce Springsteen, Tina Turner o Bob Marley, com nacionals: Raimon, Serrat o El último de la fila.

L’originalitat de les fotografies d'»En directe» rau en el fet de què no es tracta de posats sinó d’imatges captades en directe per l’àgil mirada d’en Fàbregas, les quals posseeixen un gran valor documental dins del gènere del fotoperiodisme musical.

El recorregut de l’exposició, situada a la planta -1 del Palau Martorell, s’inicia ja a les escales amb una mostra de fotos que conviden l’espectador a endinsar-se en el que serà un viatge per alguns dels concerts més emblemàtics del nostre país. A la primera sala es troba una selecció de 40 retrats en blanc i negre pertanyents a grans figures com ara Bob Marley, Raimon, Freddy Mercury, Camarón de la Isla…, en la qual es pot admirar el mestratge de Fàbregas a l’hora de captar el personatge en les seves diferents dimensions.

A continuació trobem un gran mosaic integrat per 260 fotos, les quals mostren, de forma aleatòria, diferents cantants i músics pertanyents a diversos gèneres musicals com ara el folk, el jazz, el pop, el rock o el flamenc. «En directe» ofereix també una secció dedicada a les primeres vegades que artistes com els Rolling Stones, Bob Marley o Bruce Springsteen van tocar a Barcelona o David Bowie a París, les actuacions del qual van ser immortalitzades per Fàbregas.

A l’exposició es poden veure diverses fotografies inèdites i, en especial, una d’elles realitzada per Fàbregas a Mike Jagger en el mític concert que les seves Satàniques Majestats van oferir el 1982 a l’estadi Vicente Calderón i que va ser assotat per una gran tempesta.

La mostra es completa amb la projecció de «Sputnik», de Televisió de Catalunya. Un homenatge al mític programa musical que va estar en antena més de 20 anys i que va suposar una autèntica escola de talents en tots els àmbits en el món audiovisual.

Data: Del 6 de juliol al 24 de setembre de 2023
Lloc: Palau Martorell, C/ Ample 11, 08002 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/07/18/en-directe-de-francesc-fabregas/feed/ 0 13450
Exposición «Albarrán Cabrera. Lo Indestructible» https://barcelonaphotobloggers.org/2023/06/16/exposicion-albarran-cabrera-lo-indestructible/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/06/16/exposicion-albarran-cabrera-lo-indestructible/#respond Fri, 16 Jun 2023 19:00:04 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13444 La Fundació Foto Colectania inaugura el próximo 27 de junio a las 20h una exposición dedicada al dúo Albarrán Cabrera.

Angel Albarrán y Anna Cabrera han trabajado de manera colaborativa como fotógrafos desde 1996. Influenciados por pensadores y artistas tanto occidentales como orientales, utilizan el medio fotográfico para cuestionar las ideas preconcebidas sobre el tiempo, el lugar o la identidad. Su trabajo logra así alcanzar una nueva noción de la percepción como elemento clave a la hora de entender no sólo el arte sino la propia experiencia vital.

Su universo poético nos invita a un viaje onírico. Inicios de vuelo captados entre los huecos de la espesura, deslizamientos sobre la superficie tersa de las aguas, plumas de color negro nacarado o de un blanco níveo, centelleo de pétalos aterciopelados… Sus imágenes, entre la realidad y la ilusión, indagan en nuestra relación con un mundo tangible. El tiempo, la memoria y una presencia casi física de la belleza recorren toda la obra de estos fotógrafos. Para lograrlo, emplean múltiples procedimientos fotográficos: impresión en platino/paladio, gelatina de plata, cianotipo, impresión pigmentada, etc., lo que confiere a sus imágenes una textura especial y hace su propuesta muy singular.

La exposición muestra una selección de más de 90 imágenes de sus series más relevantes, que han realizado durante casi dos décadas de labor fotográfica: «The Mouth of Krishna», «The Indestructible», «This is you here», «Kairos» y «Nyx».

La serie troncal y de la que habrá mayor número de obra en la muestra es «The Mouth of Krishna», inspirada en la leyenda del dios Krishna cuando era niño: mientras otros niños arrancaban frutas de un árbol, Krishna recogía la fruta del suelo y se la comía. Su madre lo regañó y le exigió que abriera la boca y allí dentro, ella vio la abrumadora inmensidad del universo. Esta historia es la metáfora que sirve de punto de partida a «The Mouth of Krishna», una serie abierta, resultado de la investigación de la multiplicidad, estructura y verosimilitud de la realidad que percibimos. El resto de series se han generado a partir de ésta como ramificaciones de un tema específico que a lo largo del tiempo ha adquirido un protagonismo propio.

Además, en la exposición se podrán ver elementos que forman parte del complejo proceso de producción de las fotografías, en el que Albarrán Cabrera pueden llegar a emplear varios días. Y una selección de sus fotolibros, algunos de los cuales están ya agotados.

Fecha: Del 28 de junio de 2023 al 7 de enero de 2024
Lugar: Fundació Foto Colectania, C/ Passeig Picasso 14, 08003 Barcelona (mapa)
Precio: Pago

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/06/16/exposicion-albarran-cabrera-lo-indestructible/feed/ 0 13444
ArtsLibris 2023 https://barcelonaphotobloggers.org/2023/06/06/artslibris-2023/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/06/06/artslibris-2023/#respond Tue, 06 Jun 2023 09:00:03 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13447 ArtsLibris Barcelona celebra la seva catorzena edició, per tercer any a l’espai fossat del Mercat de Sant Antoni. La fira comptarà amb un centenar d’editors i una ambiciosa proposta cultural formada per xerrades, debats i tallers al voltant de les publicacions d’artista.

En els catorze anys d’existència, ArtsLibris s’ha consolidat com una de les fires del llibre d’artista internacionals més importants del món, i fa possible la trobada entre editors i artistes d’àmbit global, amb professionals del sector i amb el públic local.

Una fira que ha aconseguit trencar amb el tradicional model anglosaxó utilitzat en la majoria de les fires de llibre d’artista, amb publicacions predominants en llengua anglesa. ArtsLibris és una fira que es basa en la diversitat i que mira cap al sud d’Europa i Llatinoamèrica. Així mateix, ArtsLibris s’ha consolidat com la principal fira a Catalunya i a l’Estat Espanyol en la cobertura, la difusió i la comercialització del sector editorial del llibre d’artista, la bibliofília contemporània i el fotollibre, juntament amb altres formats afins.

Data: Del 9 a l’11 de juny de 2023
Lloc: Mercat de Sant Antoni, C/ Comte d’Urgell 1, 08011 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/06/06/artslibris-2023/feed/ 0 13447
Presentació del llibre «Photography Bound. Reimagining Photobooks and Self-publishing» https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/29/presentacio-del-llibre-photography-bound-reimagining-photobooks-and-self-publishing/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/29/presentacio-del-llibre-photography-bound-reimagining-photobooks-and-self-publishing/#respond Mon, 29 May 2023 10:00:41 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13445 El proper dimecres 31 de maig a les 17:30h tindrà lloc a la Biblioteca Esquerra de l’Eixample-Agustí Centelles la presentació del llibre «Photography Bound. Reimagining Photobooks and Self-publishing».

L’artista Adrià Julià parlarà del llibre sobre fotollibres que acaba de publicar i que és, en si mateix, una biblioteca portàtil on cada llibre és seleccionat per les veus més eclèctiques i vibrants que treballen en aquest camp. El resultat és un manifest compromès de manera radical i íntima amb la fotografia i l’edició. El llibre dona continuïtat a la conferència de tres dies organitzada per Adrià Julià i Antonio Cataldo l’any 2020 a la Facultat de Belles Arts, Música i Disseny de la Universitat de Bergen i Fotogalleriet, Oslo. La conferència va trobar un terreny comú però fràgil enmig d’una crisi sanitària mundial. A partir d’aquí va aconseguir catapultar el debat i explorar en profunditat la necessitat d’imprimir i publicar fotollibres. Cada una de les vint-i-sis contribucions revela una relació única amb els fotollibres i les publicacions. En conjunt són un detonant de reivindicacions socials, polítiques i culturals. Aquest llibre fa una crida col·lectiva a l’acció (o accions) i demana a cada lector que reimagini cap a on ha d’anar la fotografia.

Data: Dimecres 31 de maig de 2023
Horari: A les 17:30h
Lloc: 6a planta de la Biblioteca Esquerra de l’Eixample-Agustí Centelles, C/ Comte d’Urgell 145, 08036 Barcelona (mapa)
Preu: Entrada gratuïta

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/29/presentacio-del-llibre-photography-bound-reimagining-photobooks-and-self-publishing/feed/ 0 13445
Exposición de Tina Modotti https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/28/exposicion-de-tina-modotti/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/28/exposicion-de-tina-modotti/#respond Sat, 27 May 2023 22:08:43 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13442 KBr Fundación MAPFRE acoge del 8 de junio al 3 de septiembre una exposición retrospectiva de Tina Modotti.

Nacida en el seno de una familia obrera en Udine, Tina Modotti emigró y creció en Estados Unidos, donde se convirtió en actriz en el Hollywood de los años 20 y conoció a Edward Weston, quien la inició en la fotografía y con el que se trasladó a vivir a México en 1923. Casi toda su obra fotográfica se produjo entre esa fecha y 1930. Desde un interés inicial por las formas abstractas, su mirada evolucionó hasta centrarse en el ser humano y en la denuncia de la desigualdad y la injusticia: las condiciones precarias de los trabajadores, la pobreza urbana o el papel de la mujer en la comunidad se convirtieron, entre otras cuestiones similares, en los temas principales de una fotografía concebida como propaganda política.

Esta exposición presenta por primera vez una profunda reconstrucción de su vida y su obra a la luz de estos aspectos, con una atención especial a su actividad en España, desde el periodo previo a la Guerra Civil hasta los años centrales del conflicto. Esta muestra, la más amplia realizada hasta la fecha de Tina Modotti, parte de un profundo trabajo de investigación, gracias al cual se han podido reunir un amplio número de copias vintage de la autora. Junto a las cerca de 250 fotografías expuestas, agrupadas cronológicamente en cuatro secciones, la exposición incluye materiales documentales, una de las películas que Modotti protagonizó en Hollywood y algunas obras de Edward Weston.

Fecha: Del 8 de junio al 3 de septiembre de 2023
Lugar: KBr Fundación MAPFRE, Avinguda del Litoral 30, 08005 Barcelona (mapa)
Precio: Pago

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/28/exposicion-de-tina-modotti/feed/ 0 13442
Exposición «La Cataluña de Jules Ainaud (1871-1872)» https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/27/exposicion-la-cataluna-de-jules-ainaud-1871-1872/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/27/exposicion-la-cataluna-de-jules-ainaud-1871-1872/#respond Sat, 27 May 2023 21:00:07 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13441 KBr Fundación MAPFRE acoge del 8 de junio al 3 de septiembre la exposición «La Cataluña de Jules Ainaud (1871-1872)»

Entre 1871 y 1872 Jules Ainaud recorrió diversas localidades de Cataluña para realizar fotografías de lugares de interés paisajístico y artístico para la casa J. Laurent, la firma más relevante del momento en la producción y comercialización de imágenes fotográficas. El interesante conjunto de imágenes resultante de aquel encargo pudo verse, por primera y última vez hasta ahora, en el Ateneo de Barcelona hace ya más de ciento cincuenta años y, al igual que las fotografías de la zona de Levante comercializadas por la misma empresa, se consideró durante mucho tiempo obra del propio Jean Laurent.

«La Cataluña de Jules Ainaud (1871-1872)» constituye la primera presentación pública que restituye su legítima autoría y reivindica su reconocimiento como destacado episodio en la historia de nuestra fotografía. La exposición presenta un centenar de copias de época en papel a la albúmina a partir de negativo de vidrio al colodión húmedo y se completa con catorce vistas estereoscópicas y trece reproducciones de los negativos en placas de vidrio de estas vistas que permiten apreciar la riqueza de detalles de la imagen en comparación con las obras en papel. Todas las copias fueron incluidas en los catálogos que la empresa Laurent utilizó para su comercialización entre 1872 y 1879.

Fecha: Del 8 de junio al 3 de septiembre de 2023
Lugar: KBr Fundación MAPFRE, Avinguda del Litoral 30, 08005 Barcelona (mapa)
Precio: Pago

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/27/exposicion-la-cataluna-de-jules-ainaud-1871-1872/feed/ 0 13441
Revela’T 2023 https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/22/revelat-2023/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/22/revelat-2023/#respond Mon, 22 May 2023 07:00:51 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13439 L’11ª edició del Revela’t, el primer festival de fotografia analògica del món, se celebrarà íntegrament a Vilassar de Dalt del 3 al 18 de juny. El festival comptarà amb exposicions de reconeguts fotògrafs nacionals i internacionals, que es podran visitar amb o sense guia des de l’inici fins al final del festival. A més a més, del 9 a l’11 de juny, se celebrarà el Main Weekend del Revela’t, que acollirà tot tipus d’activitats professionals i per a tots els públics com conferències, presentacions de fotollibres o un market, entre d’altres.

“Camins” és el concepte que engloba aquest any totes les exposicions del festival. Des de diferents òptiques i perspectives, les exposicions seleccionades al voltant d’aquest tema conviden a explorar i reflexionar sobre els camins que prenem a les nostres vides. Amb cada exposició, l’espectador es podrà endinsar en un nou món de perspectives i possibilitats, descobrint noves formes de veure i experimentar el món que ens envolta.

El festival acollirà més d’una vintena d’exposicions d’artistes nacionals i internacionals tan rellevants com el fotògraf català guanyador del Premio Nacional de Fotografia Ramón Masats que serà l’homenatjat de l’11ª edició del festival amb l’exposició “Visit Spain”. Aquesta exposició, comissariada pel fotògraf i periodista Chema Conesa, és una mostra que retrata la societat espanyola durant l’obertura del franquisme dels anys 50 i 60. Un relat que dibuixa una imatge de país atrapat en la pobresa material i obstinat en la seva espiritualitat. L’obra de Ramón Masats va influenciar l’aleshores nova fotografia documental en la qual la personalitat del fotògraf construeix un suggeriment més enllà de la mera realitat òptica de la imatge fotogràfica i deixa la interpretació final en mans de l’espectador.

El Revela’t també comptarà amb l’exposició inèdita “Orography of the road” del reconegut fotògraf de moda barceloní Manuel Outumuro, que mostrarà la seva obra com mai s’ha vist. L’espectador podrà conèixer el procés que segueix Outumuro fins a arribar al resultat final a través de fulles de contactes de diferents sessions. Al llarg de la seva trajectòria, Outumuro ha treballat per diverses revistes de moda, ha publicat set llibres i ha fet múltiples exposicions. La seva col·lecció de fotografies inclou moltes personalitats del món de la moda i del cinema com Juliette Binoche, Nicole Kidman, Ryan Reynolds, Javier Bardem o Penélope Cruz.

S’exhibirà l’obra del fotògraf nordamericà Mike Brodie -també conegut com a Polaroid Kidd-, un fotògraf rodamon que va començar a fer fotos sense cap pretensió de ser artista mentre viatjava -i vivia- en trens de càrrega per tot el país. El Revela’t acollirà una mostra de “A Period Of Juvenil Prosperity”: imatges que retraten la cultura del train-hopping que ell mateix practica. L’estatunidenca Barbara Bosworth, fotògrafa que treballa amb càmeres de gran format i que és considerada com una de les fotògrafes de paisatges més importants d’aquesta era, exhibirà “One Star and a Dark Voyage”, un relat sobre la pèrdua i sobre el viatge de tornar a casa. El Revela’t també exhibirà l’obra “100 BOOTS” de la performer Eleanor Antin, una de les artistes conceptuals més aclamades dels nostres temps. Es tracta d’un projecte de mail-art en el qual l’artista va enviar postals a 600 destinataris amb les imatges que no van arribar a formar part de l’obra final originalment exposada al MoMA. Jim Goldberg, fotògraf de la reputada agència Magnum, exhibirà una peça única produïda pel festival de la seva obra “Darrell & Patricia: A Love Story”, una exploració de la complexa i íntima relació entre una parella transgènere al llarg de 30 anys de matrimoni i una transició simultània. També s’exposaran al festival l’obra “Icons” del duet Cortis & Sonderegger, “Nórdica” de Luis Vioque, “Ha Aretz, the Promised Land” de Roger Grasas, “Los Hijos del Ciervo” de José Luis Carrillo, “Las Montañas: El Camino Interior” d’Eduardo Almeida, “El camp d’elles” del duet Laura Van Severen & Mònica Pagès, “Piel Ibérica y TransEuropeas” de Carma Casulá, “The Way to the Golden Mountain” de Xiaoxiao Xu i “Borderline” de JJ Lorenzo.

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/22/revelat-2023/feed/ 0 13439
Festival LUMÍNIC 2023 https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/21/festival-luminic-2023/ https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/21/festival-luminic-2023/#respond Sun, 21 May 2023 21:00:00 +0000 https://barcelonaphotobloggers.org/?p=13438 La 4a edició del Festival LUMÍNIC arriba del 3 de juny al 16 de juliol per omplir de fotografia els carrers, les places i les galeries de Sant Cugat del Vallès. Un festival que, des de 2019, impulsa la fotografia d’autor, estudia el fet fotogràfic i genera nous espais de coneixement i reflexió al voltant de la disciplina amb caràcter inclusiu i participatiu.

En aquesta edició, el festival treballarà sota el lema “Noves construccions de la fotografia” per debatre i posar sobre la taula temes com la represa al món analògic o les noves oportunitats gràcies a la intel·ligència artificial.

La programació es desplega en més d’un mes de recorregut i compta, alhora, amb 12 exposicions, tallers, xerrades, projeccions, taules rodones i visites guiades relacionades amb la fotografia i que promouen la sinergia entre agents culturals i públic.

Moltes de les activitats i tallers es concentraran durant el primer cap de setmana del festival, el dissabte 3 (d’11 a 22 h) i diumenge 4 de juny (d’11 a 14 h), on el Celler Modernista de Sant Cugat es transformarà en un Mercat Fotogràfic d’Obra Artística per inaugurar el festival i on participaran artistes i s’hi podrà gaudir d’una zona de pícnic, tallers i activitats gratuïtes per a adults i famílies.

]]>
https://barcelonaphotobloggers.org/2023/05/21/festival-luminic-2023/feed/ 0 13438